tisdag 3 december 2013

med lite stil

Snälla kollegor vet vad som funkar!
En ren principsak: hur trött jag än är och hur roligt jag än haft kvällen före så vill jag vara på jobbet i god tid och inte låta tröttheten gå ut över jobbet. Jag tror det kan vara en av de där sakerna som kallas att vara "vuxen", faktiskt. Jag lyckades hyfsat bra med det idag. Jag var lite småseg frampå eftermiddagen men å andra sidan fick vi ju gå hem när vi var klara med våra arbetslagsuppgifter, om vi ville, och då gjorde jag det. Jag tog faktiskt med datorn ifall jag skulle hitta energi nog att kolla in ett program i vilket en kan skapa ganska enkla affischer etc, digitalt. Den orken tappade jag nog på vägen, men då unnade jag mig att - efter att ha diskat och plockat undan - i stället följa Plan B: fluffa upp kuddarna i soffan, laga en mugg te, krypa ner i soffan under en filt och sedan ligga där med lappisen på magen och se Downton Abbey på SVT Play. Som plan var den skön - det enda jag inte riktigt tagit med i beräkningen var att jag skulle slumra till och missa större delen av avsnittet... Det får bli ett nytt försök en annan dag.

En del av våra samtal på jobbet idag har kretsat kring det faktum att tjejer har högre betyg än killar. Hos oss likaväl som i Riket. Vad beror det på? Förväntningar? Begåvning och förutsättningar? Studiekultur och motivation? Bemötande? Särbehandling? Intorkade könsroller? Jag är galet intresserad av att få veta. Ännu mer intresserad av att vara med och försöka bryta fulmönstren så att pojkarnas resultat, och kunskaper, lyfts.

Inga kommentarer: