måndag 30 december 2013

i've got the power!

Smedsjön, Torsjö... Snart är det sommar igen! Jag lovar!
Idag är vädret liksom lite ljusare och gladare än på ett bra tag. Det är bra. Inte minste med tanke på att nu måste jag gå ut en runda med mitt onda knä - om inte ryggen ska kraja ihop. Detta stillasittande är inte bra på något enda vis. Så om en stund... lugn och fin... jag måste dricka mitt kaffe först... så går jag ut en liten runda. I riktigt bra walkingskor. Någon powerwalk lär det inte bli - men jag tar i alla fall makten över mitt knä!

Uppdatering på kattfronten:
Sixten beter sig kungligt och har bestämt att om någon katt överhuvudtaget ska sova på min arm en liten stund om kvällen så är det han. Om jag har gäster är det också han som har hand om mottagandet (och godkännandet?). Och ska någon katt väcka mig (och det ska det tydligen vara...) så är det han som ska stå för det också. Helst genom att lägga sig tvärsöver mig, eller kanske på min huvudkudde och sedan svepa med svansen över mitt ansikte. Funkar inte det så kan kalla tassar som duttar en i ansiktet vara ett alternativ. Men hovet - Torsten och Vilma - får gärna befinna sig i närheten, iaktta och lära sig ett och annat. Så i natt har de sovit i mitt sovrum, de också - fast under byrån... Och när det pågår intressanta saker på nedervåningen, som filmtittande, ätande och annat, så sitter de nu gärna i ett hörn och kollar läget. Igår fick jag inte bara ögonkontakt med Vilma utan hon blinkade tillbaka till mig... sakta. Vi kommunicerar! Ett genombrott! Snart låter de sig säkert fotograferas också och då ska ni få se hur vackra de är.

Mjau.

2 kommentarer:

ming wan lee sa...

sickena underbara djur katter är! ser fram emot bilder :)

vet du, man kan lugna ner djur genom just ögonkontakt. Etablera ögonkontakt (när den tiden är inne alltså) och sedan blinkar du långsamt, som för att säga; jag är lugn och inte på språng. Vi är vänner, inte sant? det fungerar på alla däggdjur. Lovar ;)

magda sa...

Ja, de är fantastiska.

Ögonkommunikationen har jag kört ett tag nu, men det här var första gången jag fick svar... :)