onsdag 9 maj 2012

läsandets evighet

Just nu läser jag Johans Kants Yrke: LÄRARE och blir som vanligt helt uppslukad när jag blir intresserad. Jag läser och funderar. Liksom resonerar med honom. Tar hans tankar och idéer och prövar dem mot mina egna. I detta möte föds nya tankar hos mig likaväl som jag får en hel del av det förhållnings- och arbetssätt jag tror på bekräftat. Johan diskuterar, ger exempel, berättar och drar in mig.

(Så mycket böcker - så lite tid.)
Och jag vill läsa mer. Det tar aldrig slut! Ljuvligt! Han tipsar mig om annan litteratur att fördjupa mig i och min lista på att-skaffa-och-läsa-böcker blir allt längre. Och den växer - ju fler böcker jag läser... Jag tror seriöst inte jag har köpt en platta sedan Opeth's senaste - den fantastiska Heritage - i höstas, men jäsiken vad jag köper böcker. Nåväl. Någon last måste jag väl ändå få ha..?

                            

3 kommentarer:

Laura sa...

Bilden från biblioteket... det är Trinity College Library i Dublin eller hur? Känner igen det...var där för en vecka sedan...och längtar dit igen :)

magda sa...

Javisst är det det! Lyckliga du som varit där - jag kan bara längta, jag!

pärlbesatt sa...

När jag läste de inledande raderna tänkte jag på den här bilden, som beskriver åtminstone mig ganska bra och även dig, emellanåt då. ;)

http://lolzombie.com/5985/brain-works/