Om en säger till eleverna att "nu ska vi arbeta med poesi och diktning på engelska" är det inte så säkert att de direkt hjular runt korridorerna, av pur lycka... Men om en är lite listig kan det bli både läsning, diskussioner och produktion... och roligt längs vägen.
Så här gjorde jag förra veckan och idag, och det fungerade riktigt bra! Många glada ögon, faktiskt!
Flipp:
Innan eleverna kommer till lektionen har de fått en länk av mig, att kolla in. Länken går till en playlist på Youtube där jag samlat några exempel på Spoken Word. Elevernas uppgift är att se klippen och sedan försöka komma på vad Spoken Word är - och vad det inte är.
Lektion 1:
I klassen diskuterar vi det de sett och resonerar kring begreppet Spoken Word. De allra flesta har sett klippen och tänkt till. Googlat, rentav. Vi ser ett par snabba, snärtiga klipp till. Sedan får eleverna, i mindre grupper, sex "dikter" på ett blad. Var och en väljer ut en dikt som de sedan högläser för de andra i gruppen, efter lite övning. Efteråt diskuterar de, i sina grupper, om det är en man eller kvinna som kan tänkas ha skrivit poemet. Kan en gissa det? Hur, isåfall? Ungefär i vilken tidsepok är det skrivet? Varför gissar de som de gör? I stora drag pratar vi sedan om detta i helklassen och de får veta vilka som skrivit, och när, (Elizabeth Barren Browning -1806-61, Maya Angelou - 1928 -, William Wordsworth - 1770-1850, k d lang - 1961 -, William Shakespeare, 1564-1616 och Bob Dylan, 1941 -) och vad poetry/lyrics kan vara... hur det är utformat... vilka teman det kan beröra... osv...
Nästa uppgift är att själv skriva en text som kan funka för Spoken Word och sedan läsa upp den i klassen. De hinner börja innan lektionen är slut och får avsluta hemma. För de som inte hinner, eller som vill diskutera sina texter med kompisarna och mig innan de läser, avsätter jag en del av...
Lektion 2:
... till att jobba färdigt med texten. Alla är införstådda med att bakom exemplen vi kollat in ligger dagar, veckor, månader av filande och repetition och säkert flera tagningar, dessutom. Det är nervöst att läsa upp sin text inför de andra... men... alla vågar göra det (vilket också korresponderar med "ämnets syfte" i styrdokumenten)! En del är säkrare än andra och i den mån de influerats av annan lyrik är den samtida och spänner mellan Eddie Meduza och Jim Morrison och temana sträcker sig från allt från fylla och fest till tankar om att vara sig själv, att göra sin röst hörd och att ta vara på livet och nuet.
Just när lektionen är slut utmanar de mig... och jag plockar upp handsken och improviserar ett Spoken Word om min måndagsmorgon... ;)
Ett av klippen vi arbetade med...
Saxat ur Skolverkets styrdokument för ämnet och kursen:
"Undervisningen i ämnet engelska ska syfta till att eleverna utvecklar språk-och omvärldskunskaper så att de kan, vill och vågar använda engelska i olika situationer och för skilda syften."
"Eleverna ska ges möjlighet att utveckla kunskaper om livsvillkor, samhällsfrågor och kulturella företeelser i olika sammanhang och delar av världen där engelska används."
"Eleverna ska ges möjlighet att interagera i tal och skrift samt producera talat språk och olika texter, på egen hand och tillsammans med andra, och med stöd av olika hjälpmedel och medier"
"Teman, motiv, form och innehåll i film och skönlitteratur; författarskap och litterära epoker..."
"Reception: Samtida och äldre skönlitteratur, dikter, dramatik och sånger."
"Produktion och interaktion: Bearbetning av språk och struktur i egna och andras muntliga och skriftliga framställningar, även i formella sammanhang. Anpassning till genre, situation och syfte."
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar