söndag 24 mars 2013

systrar


Vi har väl inte alltid varit så kontanta med varandra. Men vi har Banden. Vi är systrar och vi delar helt unika erfarenheter från varandras liv - trots att våra upplevelser, känslor och minnen från dessa kan variera ordentligt. På senare år har banden knutits tätare och att träffas då och då bara för att vi faktiskt vill har blivit en skön tradition.

När vi hade städat ur stugan körde vi in till stan med gott om tid på oss innan Cia & Malin skulle ta bussen till Motala och vidare. Så vi gick till ett annat kondis än igår - Gamla konditoriet. Ja, det var nog jättegammalt. Väggarna tjocka, fönsternischerna djupa och golvet såg ut som det i kyrkan, med stora blankslitna stenar. Vackert och trivsamt inrett och med bekväma soffor. Så vi halade fram stickningarna och hann nog tillbringa en dryg timme med prat och pyssel. Och Malin visade mig hur en virkar de där "kärleksknutarna". Jag har redan börjat fundera på nästa projekt, när jag är klar med den röda koftan...


När jag körde hem fick jag en önskan uppfylld! Jag har länge önskat mig att få se vildsvin ute i det fria, fast på ett lite betryggande vis. Inte uppe i fronten på min bil och inte plötsligt uppdykande på en ensam skogsrunda... Och minsann, på en åker uppe vid ett skogsbryn gick tre stora grisar och bökade i vårsolen - på betryggande avstånd från vägen. Jag kunde inte stanna och plåta just där, annars hade jag velat ha detta ögonblick förevigat. Och... de är verkligen stora...

Jag summerar min helg och är glad att jag har mina systrar. Vi kan umgås på det mest avslappnade vis och mest bara skratta åt varandras små egenheter. Prata... om precis allt. Eller sitta tysta, sticka och mata kaminguden.

Jag trodde att detta skulle vara både första och sista gången jag besökte Vadstena, men det är inte alls otroligt att vi tar en helg till hösten igen. Läget är bra med hyfsat "rättvis" restid för oss alla och det finns ju mycket att se och göra i den där vackra bygden.

Nu ska jag njuta helgens sista timmar med att dricka te, sticka på en knallröd kofta och se mina söndagsprogram på SVT2. Ta en bloggpromenad och kanske kika in på Facebook en stund.

2 kommentarer:

Silke sa...

Låter som en bra helg:-)

magda sa...

Å, det var det! Och din lördag såg fin ut den med! Gott så.