måndag 18 mars 2013

på'at igen


Sol. Fem minusgrader. Jag blir bortskämd med dessa vackra morgnar.

Studiedag idag. Förmiddagen är vikt åt skolgemensam facklig information kring M-bilagan. Det låter marginellt upphetsande. Därefter vill bildningschefen prata med oss, en timme. Om vi fortfarande är vakna då. Jag tänkte ta med mig en stickning, eller virkning, men har inget tillräckligt småttigt för att det ska bli behändigt nog.

Efter gemensam lunch blir det däremot livat. Då får vi på gymnasiet besök av Fredrik Svensson från RAU. Han ska prata om "framtidskompetenser, den digitala kommunikationens påverkan på lärande, ungdomar och vuxnas kommunikations- beteenden". Efter att ha följt Fredrik i ett antal år via hans blogg, Twitter, Skolsnack Garageradio-podden och andra kanaler är jag säker på att det blir en intressant föreläsning.

(Sugen på att kolla in Fredrik? Kolla här och här, t ex.)

Därefter ska två kollegor och jag dela med oss av hur vi jobbar med digitala verktyg hands-on i klassrummet - eller utanför. Det finns så många enkla, smarta och vettiga sätt att utnyttja datorerna på för att underlätta undervisning och lärande och vi behöver dela med oss av tips och inspirera varandra att våga använda dessa redskap i allt större utsträckning. Om eleverna bara ska använda sina datorer till att skriva arbeten på kunde vi lika gärna köpt dem skitdyra kollegieblock...

Men först är det nu kaffe och tevenyheter.

Lite musik också, förstås.



Inga kommentarer: