Jag har elever nu! Jag har längtat efter dem och nu är de här! Jag hade till och med två elever samtidigt. Det kändes lite spretigt, inte för att de spretade särskilt mycket utan för att jag alltid har svårt att bara arbeta efter någon annans tänk och planering. Hur ska jag kunna göra det, jag som inte ens gör detaljerade planeringar åt mig själv?
Den ena eleven hade lite olika material att välja emellan så första lektionen arbetade vi med en text (ett utdrag ut Steinbecks Möss och människor) och den andra lektionen var det nog tänkt att vi skulle arbeta med författare. Roald Dahl-häftet låg överst så jag plockade det. Det stod att vi skulle börja med att kolla Kalle & chokladfabriken. En film jag gillar, men eleven hade verkligen ingen lust att se en barnfilm. Omtänk. Han jobbade med särskrivningar i stället - det fanns en del uppgifter att tillgå och efter att ha gett lite exempel på fasansfulla särskrivningar en kan möta i exempelvis affären så tyckte han att det var en okej uppgift att pyssla med. Under tiden letade jag upp filmen Möss och människor och så kom vi överens om att eftersom 1. han gillade texten vi arbetat med och 2. Steinbeck är en ännu mer berömd författare än Roald Dahl (som jag förvisso gillar!) så ska han ägna de närmaste lektionerna åt att se den filmen i stället och sedan göra en analys på den.
Den andra eleven stretade på med en engelsk text och ska nu gå vidare med lite geografi och sedan börja läsa en bok han valt själv. Det blir bra det också!
Före lektionerna idag hann jag börja kika på den här boken:
Titeln kan verka lite vilseledande, men det boken i stort handlar om är lågaffektivt bemötande och tips och tankar kring det!
Nu är min lunchrast slut och eftermiddagens lektioner tar vid! YEHHEYY!
4 kommentarer:
Mer wooohoo, kring tipsandet. Jag ser verkligen fram emot att höra din recension av innehållet i Hejlskov!
Om du vill läsa mer om Ross Greene och hans och andras tänk Collaborative Problem Solving, så fick jag just tips om en sida som ser matnyttig ut.
http://www.livesinthebalance.org/learn
http://www.livesinthebalance.org/kids-do-well-if-they-can
Här kan man höra Ross Greene tala om det absolut viktigaste: Kids do well if the can, istället för det alltför vanliga tänket Kids do well if they want.
Jag hinner läsa lite på jobbet, mellan varven. Ren och skär kompetensutveckling, if you ask me! Och länkarna ska jag kolla upp under dagen! TACK!
Skicka en kommentar