torsdag 2 augusti 2012

of mice and men


Innan vi börjar läsa det första kapitlet i Möss och människor berättar jag att boken utspelar sig för ungefär åttio år sedan. Jag berättar om den stora Depressionen och vad den kunde innebära för den enskilda människan och hur en del fick ta olika tillfälliga jobb, och kanske resa mellan olika gårdar för att hitta dessa jobb. Vi pratar om hur det nog var ett svårt och hårt liv och sedan berättar jag om den rätt smarte, och väldigt snälle, George som tagit sig an Lennie – som inte är så begåvad i förståndet och inte skulle klara sig själv i den hårda världen. Lennie som är stark som en oxe och som älskar små lena, mjuka saker och som – omedveten om sin styrka – lyckas ha ihjäl alla små djur han får tag i och som ofta hamnar i bekymmer som George får hjälpa honom ur.

Jag ser till att skapa en förförståelse som gör att när vi börjar läsa det första kapitlet och direkt träffar George och Lennie när de tar kvällsrast vid en flodbädd så vet vi vilka de är och vart de är på väg. Förförståelsen öppnar dörren in i texten för mina elever. Den räcker dem handen och bjuder in dem i berättelsen.


Inga kommentarer: