lördag 26 januari 2013

minussexkommatvå


Jag sover så gott om natten. Jag har väl aldrig haft direkta sömnproblem men har ändå under en ganska lång tid sovit... "oroligt". Hur eller hur bor jag ensam i mitt hus och rent hypotetiskt skulle någon kunna bryta sig in genom dörren på baksidan utan att varken jag eller grannarna skulle upptäcka det. Jag tror det har påverkat mig undermedvetet. Nu när jag har installerat larm sover jag plötsligt hur lugnt som helst. Vaknar sällan alls på natten. För jag kan ha pålarmat även på natten (olika steg, galet fiffigt). Sensorer och kameror. Snitsigt som fan, faktiskt. Samtidigt... helt sjukt att en ens ska behöva känna att en ska ha det... Jag hade ju mycket hellre haft en hund.

Nu sitter jag i sängen med mitt kaffe och lyssnar på ni-vet-vad. Jörn Donner intervjuas (han var ju på Skavlan igår också) och även om han är vulgär och cynisk så har han liksom blivit lite mjukare i kanterna. Fortfarande skarp i intellektet men ändå lite... nej... jag kan inte säga "ödmjuk"... inte om Jörn Donner. Hursomhaver sitter jag här och småler och lyssnar. Och han pratar då ändå om Döden...

I programmet ställs också frågan om varför ungdomsböcker blivit så populära även bland vuxna.Det har jag inte särskilt många teorier om, mer än att jag för egen del läser ungdomsböcker ibland för att ha koll på litteratur att rekommendera till och samtala om med de unga människor jag möter i mitt arbete. Och en och annan för att kolla om den kan användas i undervisningen. Som Ser mitt huvud tjockt ut i den här?, av Randa Abdel-Fattah, som jag använde i religionsundervisningen som högläsningsbok. (Vilket fungerade utmärkt i en industritrea!). Eller som de skönlitterära böcker jag använder som kursböcker i engelskundervisningen. Där har jag för övrigt börjat spana in vad vi ska arbeta med i höst. Det gäller att planera i god tid eftersom en får utarbeta hela konceptet på egen hand. Vilket i och för sig är en intressant process som jag tycker ger mig själv väldigt mycket.


Vintervik. M. Ronnby CC

1 kommentar:

ANNA sa...

Jag tror att det är lite bakvänt ibland det där med ungdomsböcker/vuxenböcker också...

Hur jag menar: Jo, bland annat hela fantasivärldsgenren (om jag nu kan hitta på en sådan). Många böcker som skulle kallas vuxenböcker om de kom ut på 60 eller 70:talet hamnar nu istället i en ungdomsgenre. Sagan om Ringen = Vuxenböcker då de kom medan alla Vampyrböcker som kommer nu ställs i ungdomshyllan. Bram Stokers skulle aaaaaldrig klassats som ungdomsbok när den kom men nu är det nog en å annan "Vampyrnörd" som slår upp den med.

Likadant är det med hittepåhistoria å sånt som har viss del historiskt belägg men en egen story som huvudsak.

Jag är inte helt säker på att det är böckerna som ändrats på något vis, snarare synen på dess innehåll och vem det är lämpat/riktat till. Om unga människor förr till å med kunde "ta skada av" för fantasifyllda (inte bara fantasy alltså) saker så är kanske vuxna människor "för vuxna" nu. Se Harry Potterböckerna, Sverige är tydlign ett av de få länder so minte har en vuxenupplaga med vuxenomslag...

Eller snurrar jag?