tisdag 29 januari 2013

bit för bit

Varde ljus... M. Ronnby CC

När jag vaknar första gången vill jag vända tillbaka till en dröm. Jag kan inte minnas den nu men det var uppenbarligen fin eftersom jag inte kände mig färdig med den.

När jag vaknar andra gången är det dags att stiga upp. Ganska motigt även idag men inte riktigt så trött som igår. Jag muntrar upp mig med att tänka på torsdag då jag ska ge mig en liten sovmorgon. En liten. men ändå...

Jag tänker på dagens lektioner som ligger planerade framför mig. Jag ska också ta en lektion för en sjuk kollega. Det känns alltid lite svårare att undervisa klasser en inte känner. Där relationerna inte är byggda. Samtidigt så nyttigt. Jag får syn på sådant jag gör och säger som jag kanske inte riktigt har klart för mig annars. Mina idéer prövas på ett annat sätt. Jag ser också andra saker hos elever jag inte känner så väl, än vad jag ser hos dem jag möter ofta...

Kanske vore det en bra sak om vi lärare ibland bytte klasser lite mer strukturerat, förberett?





Inga kommentarer: