lördag 12 januari 2013

ah you know the drill by now

Lördagsmorgnar uppe på Fredhälls klippor kan vara precis som dito morgnar på Park Lane, hemma i Byn. De kan vara nybryggt kaffe, säng och täcke, Lundströms bokradio...

Den här morgonen är sådan.

Marie pratar minnen med Mons Kallentoft. Matminnen, till exempel. Det första matminnet. Mons K. har för evigt fått vaniljglass och sura fisar förknippade med varandra. Vill du veta vad nu detta handlade om får du helt enkelt lyssna här.

Matminnen. Jag försöker fundera på vad som jag kan vara mitt första matminne. Jag tror det är från två- treårsåldern (med tanke på att, som minns alla hus jag bott i, vet vilket kök det utspelade sig) och min mamma står vid spisen och steker kantareller. Jag hovrade runt spisen och var galet otålig. Jag älskade kantareller redan då.

Sedan har jag så många andra minnen förknippade med mat, från dessa kantareller till gårkvällens underbart goda, och generöst portionerade, Moules Provençale i Malins sällskap. En kväll där samtalet levde sitt eget liv och när jag for hem på tunnelbanan kände jag mig glad och tankad på ny energi

Vilka är era matminnen?

I gott sällskap. M. Ronnby CC

Inga kommentarer: