söndag 6 januari 2013

winston churchill, designern

Jag lyssnar på Stil i P1 och dagens program är tillägnat Winston Churchill och hans välkända intresse för stil och kläder. Vad jag inte visste var att han också designade overaller - eller vad en med dagens språkbruk kallar one-piece - för olika tillfällen. De fanns med sammetskrage, i tweed och enkel bomull, alla med dragkedja fram.

Jag har försökt hitta en bild på honom, iförd någon av dessa kreationer, men av förståeliga skäl lät han sig antagligen inte fotograferas så ofta i någon av dessa. Dock har jag lyckats snoka upp några stycken bilder och länkar till dem här, här och här.

Winston gillade också att frukostera i sängen, där han samtidigt läste tidningar och brev, samt arbetade. Han medgav att han och hans fru, Clementine, vid några få tillfällen under sitt långa äktenskap försökt äta frukost tillsammans men att de snabbt gett upp det eftersom frukost är en måltid som bör intas i ensamhet. Framåt lunch var han dock hur sällskaplig som helst.

Jag gillar'n.

Winston Churchill at his seat in the Cabinet Room at No 10 Downing Street, London. Cecil Beaton (public domain)

Inga kommentarer: