torsdag 22 augusti 2013

bobalolanonsos

Satan... ;)
Jag kom mig faktiskt hem i hyfsad tid idag. Ett sent möte med en distanselev och lite sista-handen-läggande vid morgondagens lektioner och en stunds småprat med kollegan Susanne. Sedan skickade jag hem mig. I trädgården var det full aktivitet. RUTger klippte gräs och grejade. Vi gick en runda runt huset för att se om det var något mer som skulle göras. Sedan fortsatte han med sitt och jag bytte om till träningskläder, drog på mina gamla Nike och begav mig ut. Jag putsade onsdagstiden med ungefär en minut genom att jogga lite mer och PW:a lite mindre. Imorgon får det bli enbart promenad igen och sedan får jag se vad jag hittar på i helgen. Jag känner mig så himla glad att jag faktiskt gör det här. För mig! Sakta men säkert uppnår jag en balans i livet som funkar. För mig.

Förrätten ikväll fick bli en nyskördad tomat och en näve djungelgurkor. I övrigt lite hopplock. Ägg och annat. Orka laga något rejält.

Vi lyssnade på Kristian Gidlund idag. Jag använde inledningen av programmet i två olika grupper men på lite olika sätt när det gällde efterpratet, beroende på hur grupperna reagerade - och vad tiden tillät. Men... i båda grupperna lyssnades det koncentrerat, förtätat. Tystnaden efteråt... när jag bröt efter han sagt "Den dagen åt jag mina pannkakor kalla"... var öronbedövande. Jag lät det vara tyst en liten stund och sedan fick vi bra samtal om att ta vara på livet. Vad vi tycker är viktigt (inte så mycket "vi" egentligen... det är ju inte mina tankar som ska lyftas, utan elevernas). Vad som är meningen med livet och hur man skulle prioritera om man visste att livet ska ta slut. Hur man skulle leva sitt liv då.

Vi pratade också om hur vi möter religion alltid och hela tiden. Jag visade dem ett litet experiment jag gjorde igår. Jag tog två lokaltidningar (Barometern och Östran) och DN. Läste dem från första till sista sidan och kopierade upp varenda notis eller artikel som på något vis berörde religion. Det blev allt från namns betydelse och händelserna i Egypten till en arg insändare om kyrkovalet och ett stort uppslag om Watain... Just Watain kanske vi får anledning att återkomma till då en del (som alltid!) uttryckte intresse för att, som fördjupningsarbete, kika närmare på satanism.



Inga kommentarer: