tisdag 13 augusti 2013

ställtid

Jag kan lugnt säga att min startsträcka varit ganska lång idag, för att komma igång med lite ordentlig planering inför uppstarten av alla kurserna. Till slut fick jag upp farten och kom på några schyssta idéer och då var det dags att gå hem. Men nu är jag åtminstone igång igen. Det känns bra!

Även den här eftermiddagen är jag trött bortom allt förnuft. Jag är lite snäll mot mig själv och äter macka och dricker te. Promenaden lägger jag på hyllan. Mot slutet av veckan kommer jag att vara i högform igen och då kör jag lite extra, i stället. I kväll ska jag ägna mig åt läsning och inte mycket mer.

Jag ska fundera, också. På några grejer jag vill pröva. På att använda Sommar i P1 i undervisningen och då inte bara som ett himla bra sätt att kicka igång tänkande, skrivande och pratande i mina grupper i engelska utan också som ett avstamp för att samtala om de stora, existentiella frågorna i religionskurserna. Jag ska också tänka mer på hur jag på bättre sätt kan arbeta med återkoppling. Återkoppling från mig till eleverna, men ännu viktigare: från eleverna till mig. Jag tror (vet, till viss del...) att det är så att vi lärare tror att vi redan gör det. Men jag tror vi har fel där. Jag tror inte vi är tillräckligt lyhörda och öppna för framförallt de mer subtila formerna av återkoppling som eleverna ger oss. Om detta måste vi fundera och prata med varandra, vi lärare.

Nu börjar det också bli dags att hänga på twitter, lite mer seriöst. Liksom diverse FB-grupper och skolrelaterade bloggar. Det utökade kollegiet är en fantastisk resurs!



Inga kommentarer: