söndag 18 augusti 2013

första tantsöndagen efter fruntimmersveckan

Litet och gott: djungelgurka (Melothria scabra)

Idag har jag bejakat min inre... tant. Jag har broderat. Korsstygn. Förvisso fult och på beställning men det ändrar ingenting i sak. Jag skulle kunna visa vad jag gjort, men jag lovade beställaren att vara diskret så inte en tänkt sörprajs skulle förstöras. Det får bli en annan gång.

Medan jag funderade på hur arbetet skulle se ut (förutom de givna ramarna) upptäckte jag att fuldesign.se inte längre finns. Det var synd för det har i flera år varit lite av en inspirationskälla. De finns i och för sig på Facebook men inte lika kul och alla gratismönstren verkar vara försvunna.

Nå. Då får jag väl fula mig själv, då.




Bulgarian Carrot
Men det var rätt kul och jag funderar på om jag inte skulle göra något mer. Dock inte idag. Mina skuldror brinner, känns det som. Nu ska jag i stället lyssna på tvätt som torkar och se om det blir någon åska, eller något regn, av det där svarta molnet som just är under uppsegling.


Jag ska också fundera på vad jag kan göra med mina chilifrukter som nu börjar bli klara att skörda - åtminstone Bulgarian Carrot. De andra får jag nog fråga gurun i Duvemåla om, för jag hittar dem inte på nätet.

Visst är de vackra? Jag tror jag ska torka dem och sedan till exempel blanda med flingsalt. Någonstans såg jag också att man kan hacka dem och frysa ner dem med lite vatten till tärningar att slänga i matlagningen men det lät inte så kul.


Greek pepper, medelhet-het
Fatalii - redigt het!



5 kommentarer:

Anonym sa...

Jag vill också ha en massa chilifrukter att skörda...

magda sa...

Kan jag kan du! Men det förutsätter ju att man är hemma och vattnar och inte håller på och hänger i djungeln hela sommaren. ;)

Ina sa...

Ser riktigt fina ut o gurkorna är ju bara för söta:)! Jag har tyvärr inga gröna fingrar alls utan är mer expert på att ha ihjäl växterna ;). Kram

Anonym sa...

jag var visst bara hemma 5 dagar på 8 veckor, så de hade nog inte överlevt...

magda sa...

Jag brukar säga så också, Ina, men vissa saker klarar ju t o m jag! Chilis, uppenbarligen. Lite tomater. och kryddväxter! Kram pårej själv. ;)

Cuby> Nä. Exakt. Men om du är någorlunda hemikring en sommar..?