onsdag 2 januari 2013

vi går på promenaden

M. Ronnby (by)

Tisdag. Årets första dag. Vi passar på att ta en promenad när solen överraskar med några timmars närvaro. Vi spatserar under tystnad. Tystnaden brukade kännas bekväm. Nu petar vi hål på den med kommentarer om väder, vind, barn och vad vi ska äta till middag.

M. Ronnby (by)

Jag tänker på mina pelargoner hemma i källaren. De sattes på vinterförvaring enligt konstens alla regler. Hösten 2011... De fick aldrig komma upp i värmen och ljuset förra året. Om en dryg månad ska jag ta upp dem och se om det går att väcka liv i dem. Lite spännande.

Frampå eftermiddagen fikar jag i stan med goa norrländskan Yvonne. Det är nyårsdagens eftermiddag och det enda trivsamma som är öppet är muséets café. När vi kommer dit är det dryga tio minuter till stängningsdags, men vi får vårt te och får sitta i lugn och ro och prata medan personalen städar undan och börjar släcka ner. Två kvinnor mitt i livet. Det finns mycket att samtala om. Många beröringspunkter.

M. Ronnby (by)


Inga kommentarer: