torsdag 9 maj 2019

glädjeämnen


En positiv sak, den här veckan, är att det verkar som att det faktiskt var en inflammation (troligen muskelfäste, eller slemsäck) som gjorde så jeffla ont och som fick benet att plötsligt vika sig och bära sig åt. Förra veckan var jag dessutom öm och slut i kroppen, sådär som man kan bli när man har någonslags infektion/inflammation, och jag fick sova middag efter jobbet för att orka gå ut med hunden. Men... efter en hel del vila (vilket t ex pinsamt nog innebar att spara några tusen steg och ta bilen till jobbet, i stället för att gå och liknande mesgrejer) så verkar det ha gett med sig. Det gör inte ont, jag kan gå nerför trappor i princip obehindrat och jag haltar inte. Jag kan till och med gå i uppförsbackar utan att det känns som att lårbenet är brutet rätt av. Vilken lättnad!

En annan positiv sak är besöket vi gjorde med stickcaféet hos Alpaca of Sweden, igår. De har bara två alpackor nu och de är för gamla för att det ska vara någon vidare kvalitet på ullen, men de var fina att prata med. Den lilla gårdsbutiken var trivsamt inredd och där fanns en hel del kvalitetsgarner (inte bara deras egenspunna - som de spinner av inköpt alpackagarn) och några härvor fick följa med mig hem. De var inte billiga, men å andra sidan kommer de bli finfina julklappar till mina tre döttrar. Materialet är en blandning av babylama, silke, linne och merinoull. Fantastiska färger och så mjuka, så mjuka. Och en lite mindre, silkesmjuk härva i en pärlgrå blandning av kashmir, kamel, silke och babyalpacka ska få bli ett par halvvantar till mig själv. Flätmönster blir fint, tänker jag. Förutom möjlighet att handla fick vi en trevlig ullföreläsning av Madeleine som driver företaget och en härlig, lätt middag.

Tredje positiva saken den här veckan kan få vara att jag äntligen kommit igång med sömnaden. Jag tänker mig att sy ett antal påsar eller väskor, att förvara stickprojekt i och jag fick klart två i söndags, där yttertyget är det underbara Lustgården av Sven Lindberg, som Erica gav mig en rejäl stuvbit av. Några behöver jag själv, ett par ska jag ge bort och blir det fler tänker jag sälja dem.

Annars... är det ganska galna veckor på jobbet och jag tar bara ett par dagar i taget, samtidigt som jag håller ett öga på schemat så att jag hinner det jag tänkt. Semestern hägrar!



Inga kommentarer: