tisdag 9 februari 2021

tuesday rant

Läkarbesöket gick väl rätt bra. Trevlig läkare som tog sig tid och lyssnade. Frågade. Och undrade om jag kollat min sköldkörtel? Det hade jag ju inte, så jag fick lämna blod på labb och nu i veckan ska jag få återkoppling på proverna och ett nytt möte. Naturligtvis hade jag en lite bättre dag i fredags och är glad att jag ändå gick dit, trots att det var frestande att inte.

Helgen har jag tillbringat med Sigrun. Vi skulle äventyrat på Stenshuvud i lördags, men det blev snöväder med drev så vi äventyrade här i krokarna i stället. Givetvis hade vi med oss mackor och varn choklad. Sigrun tyckte att nötväckans hojtande var lite läskigt men den såg ju verkligen inte farlig ut. Och sedan såg hon en större hackspett, och en rödhake av bara farten. Dagen efter såg hon några andra fåglar och blev inspirerad att rita av dem, med hjälp av fågelboken. Det är fantastiskt vilket minne och sinne för detaljer barn har. Hon kände direkt igen dem i fågelboken och missade inga detaljer när hon ritade. Något streck blev väl lite för långt men på det hela taget blev det ju bra teckningar av en femåring. Engelsk översättning, dessutom.

Och så jobbveckan. Sigrun blev kvarsnöad här i söndags, så hon var med hela dagen igår; förmiddagen med distansmöten/lektioner och eftermiddagen på plats i skolan, med våra treor. Inga problem alls. Snabb kaffemugg när Matilda hämtade henne, och sedan körde de hem så nätt och försiktigt på den luriga E65an.

Idag har jag mest haft planeringsdag och suttit och nördat ner mig lite i engelsk litteraturhistoria, för treor. En lektion också. Den var tung. En del elever fungerar verkligen bäst när man kan ses afk. Det gör nog jag också.


Det bästa på hela dagen: att, efter jobbet, ta bilen och köra ut till havet och gå en halvmil i sandskogen, medan snöflingorna dansade i vindarna. En after work i min smak.

A Design For Life -  Manic Street Preachers

2 kommentarer:

ANNAANNA sa...

Snablar vilka fina fågelbilder! Hon är verkligen superduktig.

Anonym sa...

Eller hur? Jag blev lite stolt när jag såg både hur hon gick in för detta (större delen av söndagen ritade hon fåglar) och hur bra det blev! Jag har beställt en fågelbok av Martin Emtenäs till henne och vi har pratat om att åka ut och leta efter fåglar. Himla roligt intresse att ha - om hon vill!

/Magda :)