fredag 16 mars 2012

åfors forever

Marssolen lockar oss ut och upp mot byn jag har en liten kärleksrelation till. Åfors. Utflykten är enkel men fin. Vi strosar lite i byn och njuter av den lilla dammen och de rara husen.

Sedan kliver vi in i hyttan, där man alltid är välkommen, och så snart jag ser bort mot ugnen hoppar hjärtat till lite. Vi får möjlighet att inte bara se mästerliga glasblåsare utan Mästaren själv i arbete.Så kan det också vara. En Fin Fredag.


Men när jag tänker på att sluga "vinstintressen" vill stänga ugnarna i Åfors senare i år så blir jag så arg att jag nästan får hjärnblödning. Stäng de glasbruk som blöder, i stället!

SKÄMMES TAMEJFAN!

2 kommentarer:

ming wan lee sa...

ja fy sjutton! men heja Bertil och alla goa vildhjärnor. Utan sådana hade varken Kosta, Boda, Åfors eller Pukeberg existerat... konsthyttan forever.

visst är det märkligt att den fria konsten måste leva ett tynande liv som hobbyverksamhet, när vi är så många som uppskattar dess värden?

magda sa...

Ja, det är verkligen en mycket märklig sak!