torsdag 8 mars 2012

alltid rött - alltid rätt

Idag är det Internationella Kvinnodagen. Det betyder också fokus på kvinnors situation, inte bara här i Sverige utan i hela världen. Det behöver uppmärksammas. Varje dag. Men lite extra just idag, kanske? Inte med blommor och chåkla utan med en tankevända kring de villkor många kvinnor föds, lever och dör under - just för att de är kvinnor. Och kanske föds något gott ur dessa tankar. Kanske föds förståelse, insikt och handling. I den bästa av världar...

Själv är jag lyckligt lottad. Jag har en relation med en jämställd man. En man som inte bara i ord respekterar kvinnor i allmänhet och mig i synnerhet. Jag har en gedigen utbildning. Jag har ett arbete och jag vågar nog påstå att min lön är i full paritet med mina manliga kollegor. Jag försörjer mig själv och bor i ett hus jag själv äger (låt vara att jag äger det ihop med banken, dårå...). Jag har fött fyra barn som jag gett en bra start i livet och som utvecklats till fria och självständiga människor. Men inte alla kvinnor har det så. Inte ens i vårt land.

För att påminna, och påminnas, lite extra just idag bär jag mina röda strumpor. Med glädje och stolthet!

2 kommentarer:

Caligula sa...

Har för mig att samtliga låtar på den skivan var skrivna av... män! :-P

magda sa...

:D

Just den sortens ironi jag älskar!