tisdag 20 mars 2012

i'm not much of a statistician

När jag pluggade på högskolan var det obligatoriskt att ta en statistikkurs inför arbetet med uppsatserna. Jag antar att det fortfarande är så på högskolor och universitet. Det enda roliga med den kursen var kurslitteraturen: Statistikens grunder av Staffan Stukat, statistiker. Som språkmänniska måste man bara gilla just det.

Men. För ett tag sedan såg jag ett teveprogram, en söndagskväll, som fick mig att inse både hur statistik funkar och hur sjukt roligt det - under rätt förutsättningar - kan vara! Givetvis försvann klippet från SVT Play lika fort som en löning och inte fasen kunde jag komma ihåg namnet på mannen som gjorde det hela så intressant, heller. Inte förrän idag då jag snubblade över hans namn hos Jan Lenander, vars blogg jag läser tämligen troget. Och sedan *lycka* så fann jag programmet på Youtube.

Ladies and gentlemen. Jag ger er... Hans Rosling and The Joy of Statistics!

Joy of stats 1 - Crime spotting
Joy of stats 2 - Averages
Joy of stats 3 - Florence Nightingale
Joy of stats 4 - saknas...
Joy of stats 5 - Correlation
Joy of stats 6 - Automatic translation

5 kommentarer:

pärlbesatt sa...

På tal om sifferglädje vill jag gärna rekommendera en fin bok jag precis läst ut: En gåtfull vänskap, av Yoko Ogawa.

magda sa...

Åh! Jag har läst den. Underbar!

pärlbesatt sa...

Ah, då var mitt tips bortkastat, men vad roligt att du också gillade den. Visst var den fin? Den ska vara filmatiserad och kunna ses på Youtube, tyvärr med konstig textning, enligt min lillas far.

pärlbesatt sa...

Nu när jag googlade lite så såg jag att MÅNGA tycker den är smörig, lättköpt, försöker göra sig märkvärdig med de matematiska formlerna osv... Jag blev lite konfunderad. Visst är den rar och fin, men lättköpt? Jag tycker inte det. Och det lustiga är att det inte alls låter så när man googlar på franska reaktioner på den. Där kom den ut för flera år sen, och författaren har blivit översatt med andra verk. Kan det spela in? Intressant, på min ära.

magda sa...

Den är väldigt rar och fin men jag uppfattade den verkligen inte som "lättköpt".

Och tipset var inte bortkastat - nu fick vi ju båda prata lite om en bok vi tycker om!