fredag 9 mars 2012

att göra sin läxa

Jag har just avslutat mina "morning pages" som är en av uppgifterna att göra i skrivarkursen. Det är spännande. Jag sätter mig ner med den tomma A4-sidan och börjar liksom bara skriva. När sidan är slut är arbetet slut, har jag bestämt. Visst skulle jag utan vidare kunna skriva två sidor till (jag skriver ju utan struktur och eftertanke... skriver helt enkelt bara ner allt det som kommer till mig) men jag har bestämt mig för en sida i nuläget för att kunna ha precis samma rutin oavsett om det är helg- eller arbetsdag.

Nu försöker jag att inte tänka på vad jag skrev - och jag kikar inte, det är en del av uppgiften - men det är lite svårt. Vissa saker tränger sig på ändå. Doften av mitt nybryggda kaffe, till exempel. Eller det som bara delas mellan Mats och mig, och därför inte låter sig skrivas här. Jag tänker också på vänskap som hamnat i en nedåtgående spiral och på om jag ska låta det fortsätta hända eller om jag ska ta ett steg fram. Situationen just nu känns vara på en nivå som är allt annat än allt det som verklig vänskap ska vara. Jag kanske bara ska släppa?

Lutar mig tillbaka i kökssoffan, dricker kaffet i djupa klunkar och lyssnar på Dietra Farr. Tänker vidare.

Inga kommentarer: