onsdag 21 mars 2012

njutbart

Tända ljus vid mitt köksbord. P1-nyheter. Kaffe - nybryggt, hett och svart. Gårkvällens knäckebrödsbak blev lyckat. Jag bryter en liten bit till frukost. Brer den sista klatten aroniamarmelad på den. En njutbar morgon.

Utanför mitt fönster syns alltmer av himlen mellan tunna vita, guldrosa soluppgångsmoln. Termometern visar nio plusgrader. Det blir en fin dag. Snart dags att ta fram vårjackan, tänker jag! Vilket i mitt fall är en symbolisk handling. Jag har fler än en jacka som kan fungera som "vårjacka" och dessutom använder jag dem som höstjacka också.

Soptunnan utdragen till gatan. En tvätt just hängd. Pelletsbrännaren mullrar fint nere i pannrummet. En koltrast pinnar runt på gräsmattan. Jobbar och står i. Själv lutar jag mig tillbaka och tänker på dagen som ligger framför mig.

Idag ska vi arbeta med spoken word på en av mina lektioner. Kolla youtubeklipp, förstås. Och göra eget. Som lärare vill jag också modella hur man kan göra. Visa att det inte behöver vara så svårt. Eller pretentiöst. Inte ens särskilt långt. Jag tänkte översätta en dikt jag gjort själv...

Önskelista

Lite respekt. Ska det vara så jävla svårt, va'?
Lite tillit. Vad är problemet?
Lite uppmuntran. Är verkligen avund en slags beröm?
Lite frihet. Kan du släppa ditt patologiska kontrollbehov?

Så. Typ.

För övrigt är det tentavaktande åt kollega, litteraturlektion med C-kursen, möte kring Englandsresan, handledning och rättning av deltenta i religionskunskap. Bland annat. Jag hinner då aldrig ha tråkigt på jobbet.

Och i kväll är det skrivarcirkel igen!

2 kommentarer:

Anna H sa...

Kollegan tackar ödmjukast för hjälpen med vaktning... =)

magda sa...

Så lite så! ;)