tisdag 18 mars 2014

lá fhéile pádraig (en lektionsidé)

Det är roligt när en kan fånga tillfällen, och skapa undervisning, i flykten. St. Patrick's Day igår, ju. Det kom jag på under förmiddagen (igår, dårå). Jag letade runt lite på nätet efter tänkbara resurser och planerade ihop en 60-minuterslektion på temat. Först skrev jag datumet på whiteboarden och frågade om någon visste vilket land som hade nationaldag. En elev visste att det var Irland och så nämnde jag St. Patrick och sedan dök orden upp... grön öl... fyrklöver... grönmålade människor... shamrocks och leprechauns...Vi pratade om att det bor fler irländare i USA än på Irland - och dessutom en stor andel i Australien - och hur det kommer sig. Vi hittade bland annat paralleller med utvandring från karga, stenmoar i vår absoluta närhet.

Sedan lyssnade vi på en förfärligt sorglig och vacker sång med stor känslomässig betydelse för irländare, såväl på den gröna ön som i förskingringen och eleverna fick fylla i luckorna i texten. Dropkick Murphys version var lite väl svår så vi lyssnade på The Dubliners också, vilka eleverna tyckte artikulerade bättre.

Jag kan vara sämst i Småland på att kunna hålla i tävlingar, men jag kastade mig glatt ut i ett St. Patrick's Day-jeopardy. Klassen delades in i grupper och så fick alla ett faktablad med fyra kategorier (History of St. Patrick, Myths & Legends, Facts & History och Music & Culture) att läsa in och efter 15-20 minuter samlades pappren in och så körde vi Jeopardy. Glada ögon, gott om energi och massor av läst och talad engelska, plus historia, politik religion och annan allmänbildning!


(Denna lite mer politiska version körde vi inte men jag har sjungit den, med alla insticksfraser i refrängen, vid ett annat tillfälle...)

Inga kommentarer: