Lena Kjersén Edmans Tala om böcker. Boksamtal på bibliotek i skola och på nätet. Jag läser den inte rakt igenom. Jag börjar med den första delen om olika begrepp, boksamtal och läsprojekt och sedan läser jag det sista avsnittet, som handlar om ungdomar på högstadiet och gymnasiet. Jag ska fundera idag och sedan läsa om en del.
Budskapet, så här långt, slår kanske inte in några dörrar men jag finner små guldkorn här och var - som till exempel i förtydligandet av hur Viktigt det är med läsning. Inte minst högläsning och för mig som emellanåt (understatement) möter elever (läs: ofta killar) som inte är särskilt läsvana och som inte, utåt sett, verkar ha någon ambition att bli det är det en skön bekräftelse, eftersom jag ofta använder mig av just högläsning för att exempelvis dra igång intresset för en bok, eller en novell. Högläsning är magiskt och fungerar i alla åldrar. Inte minst på engelska där motståndet visavi läsning kan vara ännu större. För elever som tycker det är svårt att komma igång fungerar högläsningen som en öppnare och under läsningens gång återkommer vi då och då till högläsningen som ett komplement till den läsning som eleven ägnar sig åt hemma. Jag använder också Aidan Chambers enkla, men suveräna, modell för samtal och reflektion kring böckerna och det ska jag fortsätta med även om jag nästa år tänker förlägga mer av diskussionerna till nätet.
Andra tips som Lena Kjersén Edman ger är att exempelvis låta eleverna skriva brev till någon av karaktärerna i en bok. Det har väl de flesta gjort, antar jag, men hur många har sedan fått ett personligt svar tillbaka? Schysst grepp! Eller att som Malin låta eleverna få en handgriplig förförståelse av en text, eller ett begrepp, innan de sätter igång med läsningen? Kanske - och här gick jag igång, vilket ni som känner mig kanske kan gissa - koppla ihop läsning och musik genom att sätta ihop ett soundtrack till en bok*? Eller upptäcka hur intertextualitet i högsta grad finns mellan skönlitterära böcker och musiktexter? TACK, Lena för det uppslaget! Här kommer, inspirerat av dig, ett soundtrack till romanen med samma namn av Ernest Hemingway...
... vilket ger mig ett uppslag på bokprickasent till den thrashspelande mannen i mitt liv, dessutom!
Till den hyfsat populära Nick & Norah's Infinite Playlist (av David Levithan) finns ett soundtrack - men... att låta eleverna själva sätta ihop ett? YES!
Och... när jag nu börjar läsa om en del avsnitt finner jag nya grejer att begrunda, och kanske återkomma om. Najs. Typ.
*Note to self: ettornas läsuppdrag, just nu... se om de kan välja ett soundtrack till just sin bok? Och så förklara sambandet? Ja, det ska jag testa! Bara jag kommer ur bingen ska jag faktiskt börja fila på detta! Passar supert eftersom vi ska diskutera vilka redovisningsformer eleverna vill jobba med, på tisdag!
4 kommentarer:
Kul att hitta någon "okänd" som kommenterar. Fick mig att leta reda på din blogg, och tackar direkt för en utmärkt skrivlektion, att skriva brev till huvudpersonen i en bok. Ska låta alla elever göra detta, då jag läst ut den nuvarande högläsningsboken för mina 5-6or... Lidbecks "Den sorgsne veterinären". Fick tips om den boken via Nationella prov i svenska.... roligt att de proven kommer tilll riktig nytta.
Ja, det är en bra idé, tycker jag! I synnerhet om en bemödar sig att därtill skriva svar till var och en! :)
femfemman - nationella prov 1 - 0!
TACK för att du ville läsa boken - många lärare har hjälpt till med den. Lycka till i ditt viktiga arbete
önskar
Lena K E
Tack, Lena!
Jag använder en del av tankarna och uppslagen fortfarande! Men kom på att jag ska kolla igenom den igen eftersom jag behöver uppdatera mig!
Skicka en kommentar