lördag 6 april 2013

än tvekar våren

Andra som är ute och rör på sig lägger upp bilder av rådjur och tussilago, på fejan och i sina bloggar. Själv fick jag även idag spana förgäves efter de små gula vårtecknen i dikena. Det enda jag såg, förutom trista gamla löv och vintergult gräs, var hundbajs, hundbajspåsar, tompavor, ett par förflugna illgula påskfjädrar och en... diskbänk. Så deprimerande att jag inte gitter fota eländet. Jo, jag såg några ystra och glada hästar också - men de gick inte att ta några bra bilder på, med mobiltelefonen. De stegrade och durkade och låtsasfajtades så jag borde filmat dem, i stället.

Och det är nog inte vår än på ett tag till, ändå.





Men solen värmde skönt och trista ryggen känns uppmjukad och samarbetsvillig. Nu har jag hängt tvätten och ätit en ruskigt god spenatsoppa. Tittat till odlingarna, men än syns inget...

Jag har varit ledig i nio dagar nu och kan inte minnas när jag sist kände mig så här skönt nervarvad och utvilad. En dag i frihet kvar att njuta, sedan ska spikskorna på igen!

Inga kommentarer: