|
Siberian tiger |
Ibland - ganska ofta - behöver vi leka. Vi behöver skratta, klura och ha roligt. Och vi behöver kommunicera våra idéer och tankar. Särskilt kan vi behöva det på fredagarna när vi är lite fransiga i kanterna. Inte minst efter en räcka lektioner med hårt skrivarbete, läsning av artiklar och kommentarer till dessa i form av argumentativa texter och
peer responses.
|
Polar bear |
Så vi leker
Odd Man Out. Jag börjar med att slänga upp fem bilder på djur. Fyra djur hör ihop. Ett ska bort. Gissningarna och diskussionerna studsar runt. På engelska. Vad annars?
|
Dog |
- Hm. Alla djur har päls utom... krokodilen, så den ska ska bort!
- Hm. Nej... det är isbjörnen som ska bort. Den är den enda som lever i kyla och snö.
- Nä... det kan väl hundar också göra? Jag tror att krokodilen ska bort, för alla de andra är däggdjur...
|
Orangutan |
- Jag håller inte med... jag tror det är orangutangen som ska bort. Alla de andra är ju rovdjur.
- Nja... hunden ska nog inte vara kvar - den är ju ett husdjur.
- Isbjörnen. Alla de andra djuren kan hittas i samma världsdel.
- Vilken då?
- Asien, ju...
|
Yangtze alligator |
Och jag skulle haft en sådan där liten hatt som Brasse hade och så skulle jag vilja hoppa upp och ner och hojta FELFELFEL! För det
är ju hunden som ska bort - men av det skälet att den är det enda av de här djuren som inte är utrotningshotat.
Och så samtalar vi om vilka djur vi känner till som är utrotningshotade, vilka konsekvenser det kan tänkas få och framförallt varför de hotas. Vi ser ett kortkort filmklipp på temat och sedan undrar jag om de känner till utrrycket "
dead as a dodo"? Någon har hört det... men vad fadringen är en
Dodo?
|
Now... this is a Dodo (Raphus cucullatus)... |
Vi går över till BBC:s
6 Minute English och blir tvungna att ta oss förbi, eller snarare igenom, en del nya ord och uttryck, får gissa på när
Dodon dog ut* (och därvidlag påminnas om att the 16th, 17th och 18th century, respectively, står för... nämligen 15-, 16- och 1700talet - något som inte alls är självklart ens på den här nivån) och sedan lyssna på en kort podcast i ämnet... Lite korta kommentarer och en önskan från ett par elever att leka mer. Och det ska vi absolut göra! Men nästa gång är det eleverna själva som får ordna det hela.
All in all en rätt schysst fredagslektion. Nästa vecka blir det andra bullar. Kanelbullar, kanske?
*Och det gjordes snabbt via
Socrative!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar