måndag 22 april 2013

allt löser sig...

Matilda ringde från Dhahran, medan jag drack mitt morgonkaffe. De trivs redan fint och blir väl omhändertagna. En av Mikes vänner bor helt nära och de har också träffat en del av grannarna. Amerikaner mestadels, men det bor även en del saudier i compoundet. Hon får gå klädd precis som vanligt (typ linne och  halvkort/halvlång kjol) men tar på sig en långärmad skjorta när hon går in i någon affär, dels av respekt för affärsinnehavarna som ofta är saudier och dels för att luftkonditioneringen håller innetemperaturen på kylskåpsnivå. De har hunnit med en tur på IKEA också och samma klädsel funkade bra även där, trots att det ligger utanför compoundet. För säkerhets skull hade hon med sig en sjal också, men kände inget behov av att använda den. Det kan dock vara bra att vara försedd med lite extra kläder om Klädpolisen skulle dyka upp. De är män och får inte prata med kvinnor så de är utrustade med pinnar som de han hötta med, eller peta på olämpligt klädda kvinnor med - om de till äventyrs inte har en man med sig som kan bli utskälld för deras räkning... Och inte har de sett några läskiga djur heller, som t ex skorpioner. Än.

Och jo... det ordnade sig med Dracula. Det ordnar sig alltid.

Det blev spännande högläsning (jag upphör aldrig att fascineras av högläsningens magi... hur även den bängligaste artonåring blir helt stilla och sjunker in i berättelsen...) illustrerat av ett bildspel jag satt ihop... samtal om Whitby... om jet... om James Cook... om  Whitby Goth Weekend... om shopping och om teknik, eftersom några haft problem att få fungerande länkar till sina podcasts.

Apropå lektioner ska jag ta och risajkla fredagens lek med Svengniorna i eftermiddag, fast i lite förenklad form.

Nu är kaffemuggen påfylld och jag ska ta itu med ett schysst upplägg för ettornas litteraturprojekt.


Inga kommentarer: