måndag 22 april 2013

gränsdragningar

Arbetet och den fria tiden flyter ihop när jag gör en omläsning av Scott Westerfelds Uglies (lite närmare den här gången) och dels gör det med tanke på en av mina elever som också läser den och dels med sikte på höstterminen då jag tror att den ska bli en av mina kursböcker - för de nya ettorna.

Läsaren dras snabbt in i handlingen och det finns mycket att reflektera och samtala om, i den. Frågor om utseendefixering, hur långt vi är beredda att gå för vårt yttres skull, vad det egentligen innebär att vara en människa, att vara sann mot sig själv, att bli vuxen - både fysiskt och känslomässigt - och kritik mot ett Big Brothersamhälle som disinformerar och detaljstyr inte bara medborgarnas liv utan också deras tankar, känslor och relationer...


2 kommentarer:

ming wan lee sa...

åh... jag tänker att anledningen till att vi uppmanas att se ut, bete oss, eller handla på ett visst vis enbart är av marknadsmässiga skäl- ett traditionellt materialistiskt synsätt underlättar om man vill försöka bryta mönster och förklara för ungar att det kan finnas andra värden än den nyaste smartphonemodellen eller blogga om utseende...

"I shop therefore I am"
och
"Your body is a battleground"... som Barbara Kruger sa ;)

magda sa...

Good point! :)