fredag 26 april 2013

trägen finner


Året är 1979. Det är en sen kväll, eller kanske en tidig natt, i Sysslebäck. Jag har flyttat hemifrån, men är hemma och hälsar på. Ligger i sängen och lyssnar på ett radioprogram med favoriten Kjell Alinge. Café Midnatt - med musik från mjuka maskiner.

Kjell spelade ofta lite udda och skön musik. Så även denna kväll. Just som jag ligger där och nästan är på väg att glida bort... hör jag en låt... en helt fantastisk låt... som absorberar mig...

Vem som gjorde låten måste ha påannonserats i början av den innan jag vaknade till igen. När jag kom hem till mer civiliserade trakter (nåja... Sunne... men musikaffären i hörnet av Storgatan/Bryggargatan skojade en inte bort) skyndade jag mig till den lokale skivhandlaren. Som tyvärr inte kunde hjälpa mig trots att jag gav honom titeln på låten. På den tiden lusläste jag varenda nummer av NME också, men inte hittade jag något om låten där heller.

Så småningom kom internet in i mitt liv (typ 93-95?) och med oregelbundna mellanrum har jag sökt efter den där låten utan att någonsin lyckas. För en stund sedan... gjorde jag en sökning igen - kanske är det två eller tre år sedan sist? - och... den kom upp som första alternativ. Med en YouTubelänk...

Den som läste mitt blogginlägg i morse kanske såg att jag lyssnade på Free, där legendaren Paul Kossoff ingick? Efter att Free upplösts gick Kossoff vidare och bildade så småningom Back Street Crawler. Men Kossoff hade tunga drogproblem och under en flygresa 1976 klappade hans hjärta ihop. Bandmedlemmarna beslutade sig för att köra vidare, med det något kortare namnet Crawler (samt nytt skivbolag och ny manager)...

... och nyss hittade jag alltså den här:


*lycka*

2 kommentarer:

Silke sa...

Åhh, Kjell Alinge (och nätter med hörlurar i sängen)
En gång drömde jag att någon ströp mig och känslan gick inte över när jag vaknade...
Gissa om sladden låg ett par varv runt halsen :-)

magda sa...

Han var - ÄR! - i en klass för sig!