lördag 27 oktober 2012

det är höst på min planet


Jag har sovit tio timmar i natt. I ett enda sträck. Jag har drömt. Jag har glömt drömmarna. Alla utom den sista. Jag stod i ett badrum. På väg hem till min älskling men kvardröjd av olika anledningar, så där som det kan bli i våra drömmar. Jag skulle bara sminka mig och sedan åka iväg. Men hur jag än donade och tog bort och fixade igen så såg mina ögonbryn ut som Breznjevs i alla fall. Under tiden jag stod där och försökte lägga makeup kom min moster in i badrummet. Hon ville föreslå en annan man till mig. En fin, kristen man. Lyckligtvis vaknade jag där.

När jag kom ner i köket för att sätta på kaffet visade termometern -7.6 grader. Frosten har tagit ett hårt tag om alla vackra, flammande löv och gräsmattan ser ut att vara gjord av silverstrån. Då är det gott att lyssna på pelletsbrännarens mullrande nere i källaren, dricka sitt kaffe och ha några ljus tända vid bordet. En morgon som gjord för min höstlåt framför alla andra höstlåtar.