onsdag 24 oktober 2012

favoritcitat

Ovanför fläkten i mitt kök har jag en griffeltavla. Där brukar jag skriva skitbra citat. De citat som hamnar på tavlan är olika Frank Zappacitat. Den mannen har sagt så vansinnigt bra grejer och jag har svårt att bestämma mig för vilka som är bäst. Just idag är det jämnt skägg mellan...

A mind is like a parachute. It doesn't work if it is not open.” 

och

If you end up with a boring miserable life because you listened to your mom, your dad, your teacher, your priest, or some guy on television telling you how to do your shit, then you deserve it.” 

En annan dag kan det vara helt andra klokord från honom.

Jag gillar litterära citat också. Men jag tenderar att glömma dem, emellanåt. Tokfavoriten nummer ett är i alla fall "Här ligger jag och duger!", vilket är titeln på en av Bob Hanssons diktsamlingar. Ett annat jag ofta använder är "I morgon är åter en dag" ur Margaret Mitchells Borta med vinden. För att inte tala om Groucho Marx: "Those are my principles. If you don't like them... I have others."

Vad har du för älsklingscitat?

Detalj, Bertil Vallien

Inga kommentarer: