torsdag 25 oktober 2012

morgon i glasriket

Det är tungt att vakna, nu när mörkret ligger så kompakt. Jag har ordnat det så att sovrumslampan tänds en kort stund innan jag vaknar, så att jag kan påbörja uppstigningen mot vakenhet i lite sakta mak. Regndropp mot altantaket tränger in i mitt medvetande. Första signalen från telefonen stänger jag av, men sätter på radion. Där flyter pratet sakta och stilla. Vid andra signalen kliver jag upp. Jag vet inte vad som skulle hända om jag inte gick upp då. Antagligen skulle jag sova fortfarande...

Arbetsdagen väntar. Handledning, uppföljning, planering, återkoppling och undervisning är i fokus idag. Men inte än. Än är det tända ljus, nybryggt kaffe och morronteve. Just nu är samtalet inriktat på våld mot kvinnor. Våld i nära relationer. Sorgligt nog är det ett ständigt lika aktuellt problem. (Och ja, våld förekommer även mot män - men inte alls i samma utsträckning och på samma vis...) Och något som angår oss alla.




Inga kommentarer: