tisdag 1 oktober 2013

flödet, religionen och makten


Ibland (nej, ganska ofta) ser jag saker på nätet som jag gillar och så tänker jag att "åh! vilken sjukt bra idé! Den ska jag komma ihåg!" eller "det där vill jag också göra, låter verkligen intressant, ska läsa mer om det imorgon". Men så glömmer jag bort det. Igår kväll läste jag en så galet bra grej som jag direkt såg en möjlighet till undervisning i. Men jag var för trött för att orka tänka mer just då. Och nu kan jag inte ens minnas om det var på FB eller Twitter jag läste det. Det enda jag minns är att det nog var någon jag kände som skrev/länkade och att det nog var en man. Bra där, Magda. Jättebra.

Men hur gör en för att inte bara sålla i flödena - för det har jag blivit väldigt bra och snabb på! - utan att också komma ihåg det en vill minnas? Jag har försökt spara länkar (ni kan ju gissa hur min bokmärkeslista ser ut...), jag har antecknat (men det blir för jobbigt) och jag har litat till mitt annars ganska bra minne. Förgäves. Frustrerande.

Så här sitter jag. Försöker erinra mig. Dricker Byns bästa i stora klunkar och ler lite, ändå. För igår såg jag en dudeism som gjorde mig glad och så börjar jag fundera på hur långt jag skulle kunna köra ämnesområdet Dudeismen - The Church of the Latter-Day Dude, i någon av mina kurser i religionskunskap, innan någon elev reagerade och undrade vad vi höll på med. Jag tror, faktiskt, att jag skulle kunna köra minst en hel lektion, om inte två, innan någons varningsklockor skulle ringa. För så stor är lärarens makt, många gånger. Och så stort också ansvaret. Vad är det vi lär våra elever? Inte bara vad gäller ämneskunskaper utan på en metanivå... Att tänka kritiskt, att granska information, att ifrågasätta, att aktivt undersöka, söka, undra..? Att fundera på varför och hur. Att hitta rätt verktyg och kunna hantera dem. Att uppleva hur vi lär för livet. Hela livet. Vikten av att lära nytt och att lära... om. Och... inte glömma skrattet, glädjen, klacksparkarna! Lusten!

Eders [hyfsat seriösa men ändå funderande på om en ändå inte skulle... ;-)],
-M.

Inga kommentarer: