tisdag 22 oktober 2013

kamratbedömning, pt i


I mina engelskagrupper arbetar vi mycket med peer response. Det är en grannlaga uppgift, både för mig som lärare och för eleverna. Hur kamratbedömning ska gå till, vad som ska läggas fokus på i en text, eller ett arbete, hur man kan lära sig se kvalitetsskillnader och känna igen strukturer och tankeutvecklingar måste först tränas på. Vi har tittat på andras texter och pratat om dem, vi har sett filmer (några flippade) och iakttagit hur andra jobbar med att ge återkoppling på varandras arbeten. Vi har övat på kortare texter och vi har både arbetat i par och i lite större bedömningsgrupper.

Vad får vi ut av detta? Massor. Förutom att man får feedback på sitt arbete får man möjlighet att öva upp sin förmåga att läsa texter på olika sätt och i att se hur en text kan utvecklas. Man över sig i att tala och beskriva tankar, ge beröm och önska vidare steg i en process. Medan man arbetar med någon annans text gör man det ju samtidigt med sin egen text i huvudet och man får därmed syn på saker i sitt eget skrivande  som man kan ta fasta på för vidare utveckling. Återkoppling i en god cirkel.

I förlängningen har det också visat sig vara till hjälp för att öppna upp ett klassrumsklimat där eleverna är införstådda med att vi inte är där för att kunna allt redan innan vi lärt oss det. Istället är det okej att börja i ett hörn, pröva sig fram, få återkoppling, komma vidare och plötsligt är det inte heller hela världen att inte kunna svara på en fråga. Kan en inte svara kan en ju helt enkelt lyssna in vad andra har att säga och lära sig tillsammans med dem. Eller, som under en av mina lektioner idag, när en elev kör fast i skrivandet av en argumentativ text och en annan, som tidigare inte verkat lita till sin egen [goda] förmåga, går tvärsöver klassrummet och frågar kompisen: "om du vill kan jag kika på den och så kan vi se hur du kanske kan komma vidare"... Åh. Den. Känslan.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Låter bra! Har prövat lite, men tyckt det är svårt i matematik. Ska dock utveckla! Grattis till tjänsten! Här har du något att lära ut till andra, inte så många som vågat ge sig på det.

magda sa...

Spännande! Du kan väl berätta lite hur det går? :)

Tack! Jag tror inte uppdraget innebär att lära ut till andra, men kanske får jag vara med och köra projekt där vi lyfter sådant jag brinner för? :)