Jag har sedan några år tillbaka i takt med att IKT blivit allt mer tillgängligt för både mig själv och eleverna varit väldigt intresserad av hur detta kan användas i undervisningen och för elevers lärande. Det är spännande, utvecklande och absolut nödvändigt att arbeta med detta som lärare (det finns ju bland annat i läroplanen) och en kan inte hela tiden förvänta sig att arbetsgivaren/skolledningen ska tillhandahålla kompetensutvecklingen. I de fall sådant faktiskt gjorts, som t e x i PIM-satsningen, har det dessutom känts ganska kasst och oanvändbart.
Därför blev jag väldigt glad när jag för en stund sedan läste hos Edward om just detta... om att själv ta ansvar för sitt vidare lärande på olika plan. Inte minst då inom IKT. Om att det faktiskt inte finns någon ursäkt för att inte göra det likaväl som en förväntas att hålla sig à jour med andra aktualiteter, läsa och fördjupa sig i sina ämnen osv.
För det är just så det är. Skolledningen kan skapa förutsättningar för att vi delar med varandra och hjälps åt att hålla utkik efter intressanta saker att testa, men att verkligen lära oss det liksom att använda det utefter våra olika ämnen, kurser och med elevers utökade möjligheter till lärande i centrum - det måste ligga på oss själva. Behöver du lära dig göra en prezi? Jamen... gör det då! Det finns utmärkta tutorials på nätet och kollegor att fråga (sharing is caring!) och det bästa sättet att lära sig något är troligen att göra det i skarpt läge. Hör du andra prata om hur fiffigt det är att jobba i Google docs/drive? Jamen... testa själv, då! Kan en verkligen använda twitter i undervisningen? Hur ska du kunna veta om det passar i din undervisning om du inte provar själv? Och hur ska du kunna veta hur Twtter funkar om du inte ens har ett konto där? Och så vidare, ad infinitum.
Så... av med offerkoftan och sätt igång! Det är kul!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar