måndag 1 april 2013

pysselsättning


Första april. En dag att odla sin misstänksamhet? Eller en dag som, äntligen, har blivit ganska suddig i kanterna? Jag har åtminstone inte för vana att luras, varken den här dagen eller någon annan. Såvitt jag kan minnas har jag gjort det en gång de senaste tio åren och det var för tre år sedan då jag gav en åttondeklass ett oförberett prov. Ni vet ett sådant där som ser helt relevant ut och om någon endaste en faktiskt läser instruktionerna så finns det en uppmaning att gå till sista frågan direkt - och den frågan var: What day is it today? följd av en smiley.

Mitt nöje låg i att se hur inte en endaste en faktiskt gjorde det utan genast gick loss på första uppgiften och det tog en god stund innan någon kom fram till sista frågan (lärarhumor). Utgången av detta blev glada skratt och nu när några i den klassen går i tvåan hos oss så har jag fått veta att de fortfarande minns det som en himla rolig grej. Dessutom fick vi ju en diskussion kring vikten av att läsa instruktioner...

Sedan har jag inte ägnat mig åt dylika ting. En ska sluta när en står på topp. Typ...

Den sista av mina hoyor blommar äntligen!

Så vad blir det idag, då? Det blir en promenad, men jag tänker vänta tills temperaturen kryper förbi nollan (uppåt) en bit. Och i övrigt ska jag ha pysselgalore och brôta med musik. I julas köpte jag en tunn svart jerseytunika som genast blev ett älsklingplagg. Döm om min sorg när jag plötsligt en dag upptäckte två små håll nästan nere vid fållen. Bara sådär, liksom. Men så kom jag på att jag inte alls ska slänga den utan... laga den, istället. Inte köpa-slita-slänga.

Så igår kväll virkade jag några små mormorsrutor i tunt, lite blankt broderigarn och när jag fäst upp trådarna på dessa ska jag sy fast dem på tunikan så att de helt enkelt täcker hålen. Lappat De Luxe. Eftersom rutorna blev rätt läckra sätter jag någon lite random därutöver. (Note to self: virka aldrig mer i broderigarn, det bara delar sig hela tiden.)

Sedan får jag se. Kanske virka ett par sådana där tofflor till? Jag har ju en halv garnaffär...

2 kommentarer:

pärlbesatt sa...

Fina mormorsrutor och fina hoyor. Mina sover.

magda sa...

Mina verkar blomma året runt nu...