Jag har missat de senaste inläggen från Johan Kant och det kanske ni också har?
No worries! Här är de:
En skola åt helvete, del 8: Christian Lundahl
En skola åt helvete, del 9: Damerna på LHS
En skola åt helvete, del 10: Lite litteratur
En skola åt helvete, del 11: Martin Hugo
Häromkvällen (igår, faktiskt) var Johan Kant med i Skolministeriet, på P1, och diskuterade kring hur vetenskaplig den forskningsgrund är på vilken skolans utbildning ska vila. (Här är en länk! Lyssna!)
Det jag gillar med Johan Kant är att han inte ifrågasätter särskilt mycket av den metodik och pedagogik som man arbetar med inom skolan - men däremot går hårt åt ideologer, ideologier och grunda forskningsresultat. Han reflekterar affekterat och stringent kring förhärskande ideologier på lärarutbildningen, kring den polarisering som uppstått mellan BFL*/formativ bedömning å ena sidan och summativ bedömning och betyg å de andra - när dessa två egentligen är något som kompletterar varandra i undervisning och lärande och kring en massa tyckande och viljande - utan att se till vad som verkligen fungerar i klassrummet och alltså utvecklar elevers kunskaper och användning av dessa. Och detta kallas alltför ofta... vetenskaplig grund, alltså.
*Bedömning för lärande
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar